Binnen het UMC Utrecht kunnen verpleegkundigen binnenkort via een telefoon door patiënten worden opgeroepen. Via de UMC-appstore die op deze zorgtelefoon staat, hebben verpleegkundigen straks de beschikking over verschillende zakelijke apps, daarnaast kunnen zij hier zelf ook handige (privé)-apps aan toevoegen. Dit bij elkaar maakt het een unieke faciliteit waarmee verpleegkundigen beter voorbereid zijn op de toekomst.
Directe communicatie met de patiënt
Met de unieke spreek luister functie op de zorgtelefoon, kan de verpleegkundige op afstand communiceren met de patiënt die een oproep heeft gedaan vanuit het bed. Een pluspunt van deze service is dat de verpleegkundige op afstand de ernst van de oproep kan inschatten. Dat is handiger dan de situatie waarin de patiënt eerst de verpleegkundige oproept via een druk op de knop, de zorgverlener vervolgens naar de kamer wandelt om te horen wat het verzoek is en daarna nogmaals heen en weer loopt om bijvoorbeeld water of een pijnstiller te halen.
Rust rondom het bed
Met de zorgtelefoons sorteert het UMC Utrecht voor op de toekomst: te zijner tijd worden er desgewenst nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd. Dat kan de zorg verder verbeteren. Een voorbeeld van zo’n functionaliteit is de alarmering van de patiënt. Die vermeldt straks ook diens locatie, zodat de verpleegkundige precies weet waar hij of zij moet heengaan. Te denken valt verder aan slimme sensoren waarmee een verpleegkundige op het beeldscherm van de zorgtelefoon ziet dat een onveilige situatie voor de patiënt dreigt, zodat tijdig kan worden ingegrepen. In het algemeen geldt dat meer rust ontstaat rondom het bed van de patiënt, want verpleegkundigen melden zich hier meer gericht.
Alarm ontvangen
De collega’s binnen de divisie kinderen waren het eerst aan de beurt. Op maandag 25 juli overhandigde raad van bestuur lid Remco van Lunteren de eerste zorgtelefoons aan collega’s Nancy Blij, kinder-intensive-care-verpleegkundige en verpleegkundige Sjors Wesselink. Van Lunteren: “Mooi dat we met deze innovatie voorop lopen, maar ik hoop vooral dat het jullie ook echt gaat helpen in het werk”. “Het is fijn dat we beter bereikbaar zijn voor de patiënt en ook voor elkaar, collega’s onderling. Ik ben heel benieuwd naar de mogelijkheden.” Zegt verpleegkundige Wesselink.
Meer tijd voor patiëntenzorg
Verpleegkundigen kunnen ook beter en meer gericht onderling communiceren dankzij de zorgtelefoons, telefonisch, via de chat of videobellen (MS-Teams). Ze hebben de mogelijkheid elkaar direct te bereiken en wisselen bijvoorbeeld digitale telefoonlijsten uit. Nóg meer voordelen: In de toekomst kunnen verpleegkundigen real time vitale informatie monitoren en overal in het ziekenhuis het elektronisch patiëntdossier inzien.
Gezichtsherkenning
De verpleegkundige krijgt toegang tot de zorgtelefoon door zijn of haar gezicht te tonen. De gezichtsherkenning werkt ook wanneer de zorgverlener een mondkapje draagt. Met de iPhone 12 mini levert het UMC Utrecht een bijdrage aan het Aidsfonds.